Wiadomości branżowe

Historia Castrol

Początki firmy - Castrol został założony w marcu 1899 przez urodzonego w Liverpoolu 39 letniego przedsiębiorcę, Charlesa “Cheers” Wakefielda (1859 – 1941). - Do lutego 1899 Charles Wakefield był przedstawicielem Wielkiej
Początki firmy

– Castrol został założony w marcu 1899 przez urodzonego w Liverpoolu 39 letniego przedsiębiorcę, Charlesa “Cheers” Wakefielda (1859 – 1941).
– Do lutego 1899 Charles Wakefield był przedstawicielem Wielkiej Brytanii i Kolonii w Vacuum Oil (późniejszym Mobil Oil).Wówczas to sytuacja, którą sam nazwał “poważną różnicą zdań pomiędzy nim a p. Everestem w sprawie polityki administracyjnej” skłoniła go do wyjazdu i założenia własnej spółki.
– Gdy CC Wakefield & Co Ltd rozpoczęła swoją działalność zatrudniała 9 osób i zajmowała trzy pomieszczenia przy londyńskiej Cannon Street.
– Siedem lat później Charles Wakefield wyprodukował nowy środek smarujący, który miał zrewolucjonizować transport w pierwszej połowie dwudziestego wieku. Nowemu olejowi nadał nazwę Castrol. Spółka działała pod nazwą „CC Wakefield and Co” do roku 1960, kiedy to zmieniła ją na Castrol Ltd.

Kiedy pojawiła się marka Castrol?
– Marka oleju Castrol została wprowadzona na rynek w 1906 roku. Stanowiła ona wówczas mieszankę oleju mineralnego i roślinnego (rycynowego) zaprojektowaną specjalnie dla silników samochodowych i samolotów. Był to pierwszy olej opracowany z myślą o tych właśnie silnikach.

Castrol dzisiaj

– Castrol zatrudnia 12 tys. osób w 130 krajach i stanowi część Grupy BP – jednej z trzech największych zintegrowanych spółek energetycznych na świecie, zatrudniającej ponad 103 tys. pracowników.
– Castrol jest szeroko uznanym liderem w branży środków smarnych, produkującym oleje dla wszystkich rodzajów samochodów i ciężarówek, sprzętu przemysłowego, rolniczego i budowlanego jak również dla łodzi, statków i samolotów.
– Główny ośrodek badań i rozwoju Castrol mieści się w Pangbourne, Berkshire w Wielkiej Brytanii. Centrum to koordynuje także prace prowadzone w Technicznych Centrach Doskonalenia na całym świecie, włączając w to ośrodki w Stanach Zjednoczonych, Niemczech i Indiach Pionier marketingu
– Charles Wakefield był jednym z pionierów marketingu w nowoczesnym znaczeniu tego słowa, wykorzystującym rozgłos i promocję do zwrócenia uwagi na wyroby Castrola i jego osiągnięcia. Wakefield uznawał reklamę i rozgłos za zasadnicze elementy powodzenia spółki.
– Dostrzegał on wartość w tym, że jego spółka znajdowała się w centrum publicznej uwagi, nawet jeśli nie wprowadzała produktu stosowanego przez każde gospodarstwo domowe. Idealną okazją do realizacji tych zamiarów okazał się szybki rozwój silników wewnętrznego spalania na początku XX wieku.
– Próbował również angażować firmę w różnego typu wyścigi i próby bicia rekordów w dziedzinie lotnictwa, wyścigów samochodowych, motorowych i ślizgaczy. Każda wygrana w wyścigu lub udane bicie rekordu było wykorzystywane do nagłośnienia faktu, że miało ono miejsce z wykorzystaniem oleju silnikowego Castrol.
– W czerwcu 1922 roku Castrol zapisał się w historii jako pierwsza firma wykorzystująca do reklamy… niebo, kiedy to krążący na wysokości dwóch mil ponad linią horyzontu samolot ułożył mierzący trzy mile napis „Castrol” w dymie ponad Katedrą Św. Pawła w śródmieściu Londynu. Napis “zawisł” na niebie na cztery minuty. Castrol a lotnictwo
– Dzięki sponsoringowi i dostarczaniu wyrobów smarujących pierwszym pilotom Castrol stał się jednym z pionierów lotnictwa, będąc przez cały okres swojej działalności zaangażowanym w liczne podboje lotnicze. Amelia Earhart, Jim Mollison oraz Alcock i Brown podczas swoich lotów pionierskich wykorzystywali oleje firmy Castrol.
– Wśród osób dokonujących najbardziej imponujących osiągnięć pod szyldem Castrola znajduje się także Amy Johnson – pierwsza kobieta która w roku 1930 samotnie przeleciała samolotem De Havilland Gypsy Moth z Anglii do Australii.
– W późniejszych czasach z osiągnięć technologii lotniczej i kosmicznej firmy Castrol korzystały także ponaddźwiękowy samolot pasażerski Concorde, program wahadłowców NASA oraz napędzany silnikami odrzutowymi bolid Thrust podczas bicia rekordu prędkości naziemnej. Castrol i rekordy prędkości na lądzie
– Castrol został wybrany jako olej wykorzystywany podczas bicia rekordów prędkości i wytrzymałości na lądzie, morzu i w powietrzu.
– Żadna inna firma ani sponsor z branży olejowej w historii nie wykazywały większego i równie skutecznego zaangażowania w koncepcję bicia rekordu prędkości na lądzie niż Castrol. Kierowcy i samochody Castrola od 75 lat są absolutnym liderem w dziedzinie bicia rekordów prędkości.
– Od roku 1914, kiedy to Benz LG Hornsteda rozwinął w Brookland prędkość 124 mil na godzinę, rekord prędkości na lądzie był oficjalnie bity 38 razy, z czego w 21 przypadkach nowe rekordy były ustanawiane przez pojazdy wykorzystujące środki smarujące Castrola.
– Historia Castrola w biciu prędkości na lądzie to prawdziwy panteon z nazwiskami takimi jak Henry Segrave, Malcolm Campbell, George Eyston i oczywiście sam Richard Noble, osobami które wyznaczały nowe granice prędkości.
– Dzisiaj Castrol jest właścicielem obowiązującego rekordu prędkości ustanowionego przez bolid Thrust SCC Richarda Noble’a prowadzonego przez Andy’ego Greena, który wyznaczył nowy, ponaddźwiękowy rekord pędząc z prędkością 763.035 mil/godz. (1228 km/godz.) na pustyni Black Rock w Nevadzie w dniu 15 października 1997 roku.
– Poza wszystkimi rekordami prędkości lądowej, wspierany przez Castrol Malcolm Campbell jest także autorem licznych rekordów prędkości na wodzie ustanowionych przy pomocy swoich statków Bluebird.
– Jeden z najbardziej utytułowanych zespołów w wyścigach motorowych – Honda – zawsze stosował i stosuje produkty smarujące Castrola.

A to już wiesz?  Alonso zwycięży w Melbourne? Wytypuj i wygraj wyjazd na GP Kanady

Historia Castrol w pigułce

– Nazwa Castrol pochodzi z połączenia słów Castor i Oil.
– W roku 1976 Castrol został wybrany jako firma dostarczająca środki smarne do pierwszych samolotów Concorde.
– Produkty Castrol stosowane były do smarowania samochodu Mini prowadzonego przez duet Rauno Aaltonena i Tony Ambrose’a, którzy w 1965 roku zdobyli tytuł mistrzowski w European Rally Championship. Olej Castrol został ponownie wybrany do ostatnio wprowadzonego na rynek Mini jako olej pierwszego zalania.
– W roku 1968 w Wielkiej Brytanii wprowadzono na rynek Castrol GTX pozycjonowany jako wysokiej jakości olej silnikowy do każdego samochodu niezależnie od warunków pracy – najlepszy olej Castrola. Te same idee przyświecają wprowadzeniu w roku 2006 nowego produktu – EDGE.
– W roku 1969 grupa Burmah Castrol nabyła sieć sklepów Halfords, co było odzwierciedleniem uznania przez nią faktu, iż sektor detaliczny zaczyna odgrywać istotną rolę dla marki Castrol.
– W roku 1967 oddano do eksploatacji statek “Queen Elizabeth II” linii „Cunard Lines”, smarowany wyrobami Castrola.
– Slogan wykorzystywany przez firmę Castrol w latach 40-tych brzmiał „Arcydzieło wśród olejów”.
– W czasie wojny, w listopadzie 1915 roku, Charles 'Cheers' Wakefield został wybrany na burmistrza Londynu. Obiecał on, że każdy pracownik firmy Castrol, który zaciągnie się do wojska, po powrocie zachowa swoje miejsce pracy. Ponadto rezydencję burmistrzowską zmienił na punkt zapisów do wojska.

Rekordy prędkości na lądzie ustanowione przez kierowców sponsorowanych przez firmę Castrol:

24/06/1914 LG Hornsted "Blitzen type' Benz" w Brooklands – 124.095 (M)
17/05/1922 Kenelm Lee Guiness "Sunbeam" w Brooklands – 133.708 (M)
12/07/1924 Ernest Elridge "Flat Special 'Mephistopheles'" w Arpajon – 145.896 (K)
25/09/1924 Capt. Malcolm Campbell "Sunbeam 'Bluebird'" w Pendine Sands – 146.163 (K)
21/07/1925 Capt. Malcolm Campbell "Sunbeam 'Bluebird'" w Pendine Sands – 150.766 (M)
16/03/1926 Major Henry Segrave "Sunbeam Tiger 'Ladybird'" w Southport Beach – 152.307 (K)
04/02/1927 Capt Malcolm Campbell "Napier-Campbell 'Bluebird'" w Pendine Sands – 174.883 (K)
29/03/1927 Major Henry Segrave "Sunbeam 'Slug' w Daytona Beach – 203.793 (M)
19/02/1928 Capt Malcolm Campbell "Napier-Campbell 'Bluebird'" w Daytona Beach – 206.956 (M)
22/04/1928 Ray Keech "White Triplex Special 'Spirit of Elkdom'" w Daytona Beach – 207.553 (M)
11/03/1929 Major Henry Segrave "Irving Napier Special 'Golden Arrow" w Daytona Beach – 231.567 (K)
05/02/1931 Capt Mal Campbell "Bluebird" w Daytona Beach – 246.088 (K)
24/02/1932 Capt Mal Campbell "Napier-Campbell 'Bluebird'" w Daytona Beach – 253.968 (M)
22/02/1933 Capt Mal Campbell "Campbell-RR 'Bluebird'" w Daytona Beach – 272.465 (K)
07/03/1935 Capt Mal Campbell "Campbell-RR 'Bluebird'" w Daytona Beach – 276.710 (M)
03/09/1935 Capt Mal Campbell "Campbell-RR 'Bluebird'" w Bonneville Flats – 301.129 (M)
19/11/1937 Capt George Eyston "Thunderbolt" w Bonneville Flats – 312.203 (K)
27/08/1938 Capt George Eyston "Thunderbolt" w Bonneville Flats – 345.489 (M)
16/09/1938 Capt George Eyston "Thunderbolt" w Bonneville Flats – 357.497 (M)
04/10/1983 Richard Noble MBE "Thrust 2" w Black Rock Desert, Nevada – 633.648 (M)
15/10/1997 Squadron Leader Andy Green R.A.F "Thrust SSC" w Black Rock Desert, Nevada – 763.035 (M)

A to już wiesz?  Cafu spodziewa się wielu bramek podczas Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej FIFA 2014

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy