Wiadomości branżowe

ACEA 2008 – Czas na zmiany w formulacjach olejów

W 2008 roku ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Samochodów) ogłosiło nowe wymogi odnośnie jakości olejów silnikowych z grup A / B / C oraz E. Zmiany te są na tyle istotne, iż postanowiono wprowadzić je dwuetapowo z

W 2008 roku ACEA (Zrzeszenie Europejskich Producentów Samochodów) ogłosiło nowe wymogi odnośnie jakości olejów silnikowych z grup A / B / C oraz E. Zmiany te są na tyle istotne, iż postanowiono wprowadzić je dwuetapowo z zachowaniem 2 i 3-letniego okresu na przygotowanie nowych formulacji olejowych. Pierwsza cześć nowych wymagań, dotycząca olejów mineralnych i półsyntetycznych w lepkościach od 10W-30 do 20W-50 wchodzi w życie od 1 kwietnia 2010 r. Druga część będzie dotyczyła olejów syntetycznych w pozostałych lepkościach i wymagania te będą obowiązywały od 2011 roku.

Castrol opracował i wprowadził do oferty oleje zgodne z zaleceniami ACEA, jeszcze przed ich wejściem w życie. Są to oleje półsyntetyczne i mineralne o formulacjach A3/B4.

Mniejsze zużycie, wyższa czystość

Bardzo dużą zaletą tych olejów jest fakt, że spełniają one wyższe normy niż dotychczas, np. oleje Castrol Magnatec 10W-40, Castrol Magnatec 15W-40 oraz GTX High Mileage 15W-40 dotychczas spełniały ACEA A3/B3, a w nowych formulacjach jest to już ACEA A3/B4.

Korzyści od zaraz

Niewątpliwie przełoży się to na wyższe zabezpieczenie przeciwzużyciowe i wyższą czystość silników, które dzięki temu będą pracowały sprawniej i dłużej. Wraz z podniesieniem jakości olejów pojawią się też nowe dopuszczenia producenckie np. VW 501.01, którego dotychczas nie było.

Testy w pogoni za postępem

ACEA 2008 wnosi znaczące różnice w samych wymaganiach fizyko-chemicznych, jak i wymaganiach bardziej rygorystycznych testów silnikowych. Do tej pory testy silnikowe prowadzone były m.in. na silniku Mercedes-Benz OM602A, którego okres świetności przypada na lata 80. i 90. Obecnie jednostkę tę zastąpiono modelem OM646LA, znanym na rynku pod oznaczeniem 2.2 CDI. To silnik wyposażony w turbosprężarkę, intercooler i nowoczesny system wtrysku paliwa. Przeprowadzany na nim test kładzie nacisk na dwie kluczowe składowe: utrzymanie czystości oraz ochronę przeciwzużyciową. W silniku nie mogą tworzyć się osady wysoko i nisko-temperaturowe, co przyczynia się m.in. do podwyższenia kultury pracy i ograniczenia konsumpcji paliwa. Ponadto limity zużycia newralgicznych części silnika są bardziej rygorystyczne, co wpływa na wydłużenie żywotności jednostek napędowych.

A to już wiesz?  Przygotuj szyby do sezonu

Rozdział nieunikniony

Po stronie parametrów fizyko-chemicznych również zmieniają się wymagania. Najważniejszą zmianą w wymaganiach jest określenie minimalnej całkowitej liczby zasadowej TBN (Total Base Number) dla olejów opisanych specyfikacją ACEA A1 do ACEA A5 oraz  ACEA B1 do ACEA B5. Do chwili obecnej oleje określane mianem „Low Saps” były zgodne ze specyfikacją ACEA C i ich TBN oscylował w okolicy 6 mgKOH/g. Obecnie ACEA 2008  wymaga TBN w olejach z grupy ACEA A oraz B na poziomie nie niższym niż 8 mgKOH/g. Powstaje w tym momencie konflikt wymagań i może dojść do rozdzielenia olejów ze specyfikacją ACEA A/B od specyfikacji ACEA C. Mając na uwadze fakt, że do wprowadzenia nowych wymagań dotyczących olejów syntetycznych pozostało niewiele czasu, inżynierowie i technolodzy firmy Castrol pracują obecnie nad olejami typu „Low Saps” które miałyby TBN na poziomie większym niż 8 mgKOH/g. Jest to bardzo trudne wymaganie, które z samego założenia ACEA miało doprowadzić do rozdzielenia olejów dedykowanych do silników benzynowych i diesla bez filtrów cząstek stałych od  silników,  które są wyposażone w filtry cząstek stałych (DPF).

Po co te zmiany?

Wymagania ogłoszone przez ACEA w grudniu 2008 roku to odpowiedź na zachodzące  w świecie motoryzacji zmiany, m.in.:

  • downsizing połączony z turbo – czyli ograniczanie pojemności silnika i stosowanie w jego osprzęcie turbosprężarek, aby uzyskać obniżoną emisję CO2 poprzez zmniejszone zużycie paliwa.
  • konieczność zwiększania kompatybilności współpracy silników z BIO-paliwami. Paliwo BIO buduje więcej osadów niż zwykły diesel, odkładając się w dużej ilości w misie olejowej.
  • współpraca z rożnym jakościowo paliwem zarówno benzynowym, jak i diesla .
  • zwiększenie występowanie zjawiska szlamienia silników (czasami poprzez jakość paliwa, wydłużone okresy zmian oleju, zły dobór oleju lub zwiększoną penetrację oleju przez BIO-paliwa).

W związku z tymi wszystkimi „wyzwaniami” ze strony eksploatacji jedynym pozytywnym rozwiązaniem było wprowadzenie bardziej wymagających standardów dla olejów we wspomnianych obszarach.

A to już wiesz?  Solidne występy Truck Race Team Allgauer w Nogaro

15 – tylu największych producentów z rynku europejskiego zrzesza ACEA – m.in.: BMW, Mercedesa, Forda, Volkswagena, General Motors , Toyotę, Renault, Scanię, czy Volvo.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy