Rekordowa 25. edycja Shell Eco-marathon Europe 2009

Warszawa, 14.05.2009, na niemieckim torze w Lausitz zakończyła się 25 edycja Shell Eco-marathon Europe. W tym roku, drużynom biorącym udział w zawodach, udało się pobić aż 7 rekordów, z czego 2 zostały poprawione już następnego dnia. Wśród zwycięzców dominowały drużyny z Włoch i Francji, które zagwarantowały sobie po 2 zwycięstwa. Po 2 nagrody otrzymały również drużyny z Belgii i Norwegii.

Kategoria Prototyp

Największych emocji, wszystkim uczestnikom zawodów, dostarczył pojazd skonstruowany przez francuską drużynę La Joliverie z Nantes. Team pobił swój rekord z 2004 roku, przejeżdżając w tegorocznej edycji 3 582 km/l paliwa. Po sukcesie załoga nie osiadła jednak na laurach i już następnego dnia poprawiła swój wcześniejszy wynik, pokonując 3 771 km/l paliwa! Drugie miejsce zajęła duńska drużyna FL Smith Roadrunners z Technical University of Denmark, uzyskując rezultat 3 549 km/l paliwa.

Inna francuska drużyna - The Lycee Louis Pasquet z Arles - triumfowała w kategorii pojazdu napędzanego energią słoneczną, przejeżdżając 665 km przy zużyciu 1 kWh.

Nagroda Autodesk Design w kategorii Prototyp przypadła włoskiemu zespołowi z Fondazione Politecnico di Milano. Załoga została doceniona pod kątem użyteczności skonstruowanego pojazdu, przede wszystkim ze względu na dostępność wykorzystanych części zamiennych.

Zwycięzcy w kategorii Prototyp

Pozycja

Kraj

Zespół

Silnik

1

Francja

MICROJULE, LPTI St Joseph La Joliverie Nantes

Silnik o spalaniu wewnętrznym

2

Dania

FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark

Ogniwo paliwowe

3

Francja

Polyjoule, Polytech’ Nantes

Ogniwo paliwowe

Kategoria UrbanConcept

W kategorii UrbanConcept zwyciężył pojazd napędzany wodorem, skonstruowany przez załogę z norweskiego Uniwersytetu Norges Tekiske og Naturvitenskapelige, osiągając wynik 1 246 km/l. Drużyna NTNU poprawiła również ubiegłoroczny rekord w kategorii niskiej emisji CO2 - przygotowany przez nich pojazd zużył 2,6 g CO2 na kilometr. Drugie miejsce w kategorii UrbanConcept, z wynikiem 804 km/l, zdobyła holenderska ekipa Hydro Cruisers z Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering.

Z kolei najlepszy odnotowany wynik w przypadku silnika o spalaniu wewnętrznym, osiągnęła załoga FL Smith Roadrunners z Technical University of Denmark, przejeżdżając 589km/l paliwa.

Nagrodę Autodesk Design w kategorii UrbanConcept, otrzymał norweski Østfold University College, za adaptację zastosowanych rozwiązań technicznych do niezwykłego designu pojazdu.

Zwycięzcy w kategorii UrbanConcept

Pozycja

Kraj

Zespół

Silnik

1

Norwegia

NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet

Ogniwo paliwowe

2

Holandia

Hydro Cruisers, Haagse Hoge School/TH Rijswijk Academie voor Engineering, Netherlands

Ogniwo paliwowe

3

Dania

FL Smith Roadrunners, Technical University of Denmark

Silnik o spalaniu wewnętrznym

Zwycięzcy w kategorii CO2

Pozycja

Kraj

Zespół

Silnik

1

Norwegia

NTNU, Norges Tekiske og Naturvitenskapelige Universitet

Ogniwo paliwowe

Dyrektor Globalny Shell Eco-marathon, Mark Singer, komentując tegoroczne zawody, powiedział: „To była znakomita premiera Shell Eco-marathon w Niemczech: nie tylko ze względu na imponujące osiągnięcia i rekordy studentów, ale również, dzięki zaangażowaniu naszych wolontariuszy i sposorów, którzy pomogli nam w przeniesieniu zawodów do innej części Europy. Mamy nadzieję, że zawody które odbęda się w 2010 roku, będą równie udane, jak tegoroczne".

Polscy studenci w Shell Eco-marathon 2009

Podczas tegorocznych zawodów Shell Eco-marathon, Polskę reprezentowały 2 zespoły z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa (MEiL) Politechniki Warszawskiej. Studenci przygotowali dwa pojazdy: Kropelkę (kategoria: Prototyp) i Mikrusa (kategoria: UrbanConcept).

Przez pierwsze dwa dni zawodów, Polakom nie dopisywało szczęście. Zespoły musiały zmierzyć się z usterką przedniego zawieszenia w Mikrusie oraz uporać się z defektem elektroniki sterującej pracą silnika Kropelki. Pracując dzień i noc, studenci robili wszystko by ich całoroczny wysiłek nie poszedł na marne. Na szczęście, zła passa została przerwana trzeciego dnia zawodów. Dwie godziny przed rozpoczęciem wyścigu, udało się usunąć wady w obu pojazdach, a załoga mogła w końcu stanąć na upragnionej linii startu. Niestety z powodu wcześniejszych problemów, polskie drużyny nie miały szansy przetestowania pojazdów. Ze względu na brak czasu i możliwości, nie znały również toru wyścigowego, co rzutowało brakiem taktyki przejazdów. Jedyne, co pozostało polskim studentom to wsiąść do pojazdów i ruszyć przed siebie. Ostatecznie Kropelka została sklasyfikowana na 48 miejscu w kategorii Prototyp, przejeżdżając 607 km/l benzyny. Niestety drużyna Mikrusa miała mniej szczęścia, gdyż w wyniku usterki zawieszenia pojazd nie ukończył wyścigu.

Pomimo licznych przeszkód, Polska załoga spisała się znakomicie. Z pełną determinacją walczyła z przeciwnościami, by móc zmierzyć się z innymi w tegorocznych zawodach Shell Eco-marathon. Zrobiła również duży postęp technologiczny względem zeszłego roku, czego potwierdzeniem były opinie innych drużyn odwiedzających polskie stanowisko oraz podziwiających wprowadzone przez studentów rozwiązania. Bogatsi o kolejne doświadczenia nasi studenci już zaczynają przygotowania do startu w kolejnej edycji Shell Eco-marathon.

Pozostałe nagrody

Nagrodę Bosch Technical Innovation Award zdobył zespół ESSTIN z Nancy we Francji, m.in. za zastosowanie zintegrowanego systemu komunikacji GPS, umożliwiającego lepszą komunikację z kierowcą.

ADAC Safety Award odebrała belgijska grupa z Faculté Polytechnique de Mons. Nagroda została przyznana za opracowanie wysoce zaawansowanego systemu wczesnego ostrzegania.

Nagrodę Shell Best Team Spirit Award otrzymał francuski zespół z ENSIAME Valenciennes, za znakomitą pracę zespołową zarówno na, jak i poza torem oraz pozytywną energię, która stanowiła inspirację dla innych uczestników zawodów.

Shell Communications & Marketing Award odebrała grupa z Politecnico di Torino z Włoch. Nagroda została przyznana za zintegrowaną, szeroką i profesjonalnie zarządzaną kampanię promocyjną zespołu.

 


Informacje związane z Shell Eco-marathon

Zadaniem Shell Eco-marathon jest inspirowanie młodych projektantów i inżynierów z całego świata do tworzenia nowych rozwiązań dla zrównoważonego transportu. Istnieją trzy cele tego przedsięwzięcia:

  • zachęcanie i sprzyjanie innowacjom i pomysłom dotyczącym efektywnego wykorzystania paliw i przyszłości nowoczesnego transportu
  • niesienie pomocy uczelniom technicznym w dbaniu o utalentowanych studentów zapewniając im profesjonalne szkolenia techniczne
  • promowanie zawodów związanych z techniką wśród młodych ludzi na całym świecie

W ciągu ostatnich lat Shell Eco-marathon urósł do rangi prawdziwie międzynarodowego przedsięwzięcia, które odbywa się zarówno w Europie, jak i w obu Amerykach. W 2009 roku trzecia edycja Shell Eco-marathon Americas odbył się na torze California Speedway w Fontanie w Stanach Zjednoczonych w terminie od 15 do 18 kwietnia 2009 roku.

Więcej informacji:

  • Więcej informacji na temat Shell Eco-marathon oraz zdjęcia bez opłat autorskich dostępne są na: www.shell.com/ecomarathon
  • Materiał filmowy związany z Shell Eco-marathon dostępny na: http://www.shell.com/home/content/eco-marathon-en/about/about.html

 

Authors

Related posts

Top